Onze MVO-verplichtingen_
Toegewijd aan meer verantwoorde mode
Actie ondernemen
In naam van de vrouw
Sneaker: vrouwelijk zelfstandig naamwoord

Courir is er trots op vrouwen centraal te stellen in zijn bestaansrecht. Het bedrijf versterkt zijn proactieve beleid om zijn merk te vervrouwelijken en maakt van inclusie een prioriteit in zijn betrokkenheid bij de maatschappij. Dit unieke engagement in de wereld van sneakers komt tot uiting in de viering van vrouwelijk design, de vervrouwelijking van de teams, de diversificatie van de collecties en de promotie van de klanten, zowel hier als in het buitenland.

Maar Courir stopt daar niet. De unieke vrouwelijke vooringenomenheid wordt weerspiegeld in de inzet voor pariteit, een prioritaire doelstelling voor het merk, die wordt weerspiegeld in de gestage toename van het aandeel vrouwen in het personeelsbestand in leidinggevende en managementfuncties sinds 2018, van 36% in 2018 tot 55% aan het einde van 2021.
52,6%
van onze winkelmanagers
zullen vrouwen zijn bij Courir
in 2023
Een kopie gelijkheidsindex
Courir zet zich sterk in om de loonongelijkheid tussen mannen en vrouwen te bestrijden. De gelijkheidsindex beoordeelt het niveau van gelijkheid tussen vrouwen en mannen op basis van 100 punten aan de hand van verschillende criteria. De gendergelijkheidsindex stijgt van 80/100 in 2021 naar 95/100 in 2024. Bovendien is de score van Courir veel hoger dan de voorgeschreven limiet van 75. Deze score is in lijn met de ambities van Courir, aangezien het verklaarde doel om de favoriete retailer voor vrouwen te zijn wordt ondersteund door een inclusief en geëngageerd HR-beleid.
56,2%
vrouwen bij Courir
in 2023
Teams met een
vrouwelijke touch
Het aantal vrouwen in onze teams zal in 2022 toenemen, wat deze prioritaire verbintenis weerspiegelt. Het percentage vrouwen in leidinggevende functies zal in 2022 in Frankrijk een recordniveau bereiken van 59,6%, terwijl de vertegenwoordiging van vrouwen in leidinggevende functies (directeuren en managers) in 2020 ook de symbolische grens van 50% zal hebben overschreden (vergeleken met 36% in 2018 en 55% in 2021) en in 2023 52,6% zal bedragen voor het hele netwerk.
95/100
gendergelijkheidsindex
(score 2024)
Roze Spirit_
De afgelopen twee jaar heeft Courir de Pink Ribbon-vereniging gesponsord via de Pink Spirit-actie. Het merk wil de manier waarop mensen over borstkanker denken veranderen en de jongere generatie aanmoedigen om vooroordelen te bestrijden en preventieve actie te ondernemen. Elke oktober belooft Courir €5 te doneren aan de vereniging voor elke aankoop van een sneakermodel uit hun Pink Spirit selectie, en sinds 2023 voert het een micro-donatiecampagne in 200 van haar Franse winkels voor de duur van de Pink October actie. In 2023 heeft Pink Spirit bijna €42.000 opgehaald voor de strijd tegen borstkanker.
Ontdek
44 000€
opgehaald in 2024
voor de strijd tegen borstkanker
Incarn
Diversiteit en inclusie met trots
Bij Courir willen we dat diversiteit een gevolg is, geen doel. Het is een onderwerp dat nauw verbonden is met de wereld van sneakers, geworteld in een smeltkroes die net zo groot is als die van de beroemde ontwerpers en iconen.
PIERRE CHAMBAUDRIE, CEO - COURIR
Talent op de eerste plaats

Courir heeft de ambitie om intern en extern talent te identificeren, te helpen, te ontwikkelen en te ondersteunen. Nu en in de toekomst. Om het beste uit ons interne talent te halen, biedt het merk al zijn medewerkers unieke programma's aan.
EEN TRAININGSAANBOD VOOR IEDEREEN
EEN COÖPTATIEPROGRAMMA WAARDOOR ONZE WERKNEMERS HET BESTE TALENT KUNNEN AANBEVELEN OM BIJ ONS TE KOMEN WERKEN
ONDERSTEUNING VOOR MOBILITEIT EN VERANDERING
BEOORDELINGSDAGEN VOOR MENSEN DIE WILLEN DOORSTROMEN NAAR LEIDINGGEVENDE FUNCTIES IN WINKELS
EEN BELEID OM ONZE WERKSTUDENTEN AAN TE WERVEN EN TE ONDERSTEUNEN, ZODAT ZE EEN TEAMMANAGEMENTFUNCTIE KUNNEN BEKLEDEN WANNEER ZE AFSTUDEREN!
Missie handicap
WANT TALENT EN CREATIVITEIT KENNEN GEEN GRENZEN.

In 2020 ondertekende Courir zijn eerste overeenkomst om de professionele integratie en blijvende tewerkstelling van werknemers met een handicap te bevorderen.

Omdat elke werknemer het op een dag moeilijk kan hebben om bepaalde taken uit te voeren door ziekte of een ongeval, willen we hem of haar een geschikte omgeving bieden om zijn of haar vaardigheden tot uiting te laten komen en door te gaan met het werk.

Ons doel is om werknemers met een handicap op de lange termijn in ons bedrijf op te nemen door hen toegang te geven tot werk en carrièremogelijkheden bij Courir, door verschillende regelingen en maatregelen te implementeren.

Een missie die zich vertaalt in tal van acties.
BEWUSTMAKING

Het Café-Signe, een speciaal evenement voor het personeel op het hoofdkantoor gewijd aan gebarentaal.

Initiatieven in winkels en op het hoofdkantoor tijdens de Europese Week voor de werkgelegenheid van mensen met een handicap.
WELZIJN OP HET WERK

Samenwerken met een ergonoom om beter om te gaan met situaties waarin mensen hun baan moeten houden en het meubilair van de kassa heroverwegen om het ergonomischer te maken.
COMMUNICATIE

Creatie van speciale communicatiemedia door BBIRD, een aangepast bedrijf.
PROFESSIONELE INTEGRATIE

Courir wil tegen 2026 voldoen aan zijn tewerkstellingsverplichting van 6% werknemers met een handicap.
Om deze doelstelling te halen, voert Mission Handicap haar rekruteringscampagne op en sensibiliseert ze haar managers. Tegen 1 januari 2024 zal Courir 4% gehandicapte werknemers in dienst hebben.
HANDICAP ESTAFETTES

Sinds 2023 wordt Mission Handicap ondersteund door 13 Handicap Estafettes verspreid over heel Frankrijk. Hun rol is om werknemers met een handicap te ondersteunen, gezondheidsproblemen te identificeren en teams bewust te maken.
Promote
Voldoende carrièrepaden
Met de lancering van het grote HR-transformatieproject Rise Up onderstreept Courir zijn wens om zijn leiderschap te baseren op het talent en de inzet van zijn teams. Door middel van dit innovatieve programma wil het merk carrièrepaden aanbieden die inspireren en inspireren. Door middel van opleidingen, een intern mobiliteitsbeleid en een nieuw coöptatie-instrument innoveert Courir om een deskundige en bewuste bedrijfscultuur te vormen die past bij haar ambitie.
Nieuwe carrièrehorizonten met Rise Up

Dit HR-transformatieproject weerspiegelt het engagement van Courir als werkgeversmerk. Het doel is om de visie van het merk intern uit te dragen, interne mobiliteit aan te moedigen en de bedrijfscultuur te versterken. Om dit te bereiken zet de HR-afdeling innovatieve nieuwe instrumenten in en meet ze de betrokkenheid van de werknemers via de Speak Up-enquête. Deze anonieme vragenlijst wordt gebruikt om de werknemerservaring te beoordelen en toekomstige HR-acties te sturen.
Assessments om u vooruit te helpen in de winkel

Een assessment is het Courir-proces voor interne promotie naar managementfuncties in de winkel. Alle medewerkers die gepromoveerd willen worden tot Team Manager of Store Manager moeten eerst slagen voor een assessment.
Een platform voor coöptatie en mobiliteit

Courir heeft een portaal speciaal voor interne coöptatie en mobiliteit. Met één klik kunnen onze medewerkers alle vacatures bekijken en kandidaten aanbevelen of solliciteren in minder dan 1 minuut!

Door kandidaten aan te bevelen kunnen onze medewerkers een bonus verdienen variërend van €300 tot €2.000 bruto (dit bedrag varieert per functie).
Learning Spirit,
digitale opleidingen

Learning Spirit, gelanceerd in oktober 2022, biedt een breed scala aan leermogelijkheden: dynamische trainingen in korte formats van slechts een paar minuten, perfect aangepast aan het tempo van het leven in de winkel.

Elke maand wordt nieuwe inhoud toegevoegd over verschillende onderwerpen, zoals producten, verkooptechnieken en processen voor winkelmanagement. Er is voor elk wat wils.
Behouden
Ons milieu door onze voetafdruk te minimaliseren
Courir is zich bewust van de impact van de sneakerindustrie op het milieu en draagt zijn steentje bij aan een positieve verandering in zijn bedrijfsecosysteem. Dit begint met het beperken van de voetafdruk van de eigen activiteit. Courir daagt al zijn praktijken uit om zijn waardeketen deugdzamer en circulairder te maken.

Sinds januari 2023 is Courir betrokken bij een nieuwe missie: het inzamelen van gebruikte sneakers in zijn winkels, als concrete uiting van zijn engagement om een positieve en duurzame transformatie in de sneakerindustrie te helpen bewerkstelligen.
Bewustmaking en training
van teams

Courir zet zich in voor de bewustwording van zijn teams: er is momenteel een specifiek opleidingsprogramma beschikbaar (op het digitale e-learning platform Learning Spirit) om de medewerkers bewust te maken van de verschillende criteria op het gebied van eco-verantwoordelijkheid. Het idee achter deze aanpak is ook om een nieuwe prioritaire expertise te cultiveren: verantwoorde mode.
Het inzamelsysteem
in de winkel

De eerste essentiële stap om de trend te keren en de recyclinguitdaging aan te gaan, is het inzamelen van gebruikte sneakers. Courir heeft deze nieuwe rol op zich genomen sinds januari 2023, door geleidelijk inzamelpunten op te zetten binnen zijn winkelnetwerk. Op dit moment wordt slechts 2% van de producten via de winkelnetwerken ingezameld. Het is dus van essentieel belang om meer vrijwillige inzamelpunten aan te bieden om het grondgebied beter te bestrijken en de verschillende soorten publiek bewuster te maken. Tegenwoordig kan iedereen bij Courir elk type sneaker inleveren, of die nu bij Courir gekocht is of niet. De dienst is momenteel beschikbaar in een vijftiental winkels.

De op deze manier ingezamelde sneakers gaan naar de fabriek in Plymouth, een Franse rubberfabrikant, een industriële speler die in staat is het recyclingprobleem aan te pakken door middel van innovatie.
Een industriële pilot
met een innovatief proces

Zodra de sneakers in Plymouth aankomen, worden ze eerst gesorteerd voordat ze een circuit ingaan dat speciaal door de fabriek is ontworpen om ervoor te zorgen dat ze worden gerecycled. Het circuit bestaat uit verschillende stappen, gebaseerd op een innovatief, gepatenteerd proces dat is ontwikkeld door de fabriek in Plymouth: chemisch-vrije thermomechanische devulkanisatie*.

Na het sorteren worden de sneakers geplet en vervolgens gedeulkaniseerd tot een herbruikbaar mengsel. Plymouth verwerkt dit gommengsel vervolgens opnieuw in een nieuwe pasta, bestaande uit een deel gerecycled materiaal van de sneakers. Deze pasta werd vervolgens gebruikt om prototypes van gerecyclede vloertegels en een prototype van gerecyclede sneakerzolen te ontwikkelen.
« De belangrijkste uitdaging voor Courir is om het bewustzijn te vergroten en consumenten erbij te betrekken, zodat ook zij een rol kunnen spelen in het project. Zonder hen heeft het project geen zin. Hoe kunnen we dat doen? Door hen aan te moedigen de impact van hun sneakers op het milieu te verminderen door ze niet weg te gooien en terug te brengen naar Courir-winkels. Met dit project willen we een bijdrage leveren aan het veranderen van de industrie. »
Pierre Chambaudrie, CEO - Courir
Het uiteindelijke doel van het project
Het doel van het project "Recycle je ex-sneakers" is om naar een kringloopeconomiemodel te gaan, door een nieuwe sneaker op de markt te brengen van gebruikte sneakers die zijn ingezameld en gerecycled. Dit project, dat nog in ontwikkeling is, boekt grote vooruitgang. De twee partners werken nu aan de mogelijkheid om een complete sneaker te maken met hun zolen.