0
Winkelwagen Je winkelmand is leeg
Laatst gewijzigd op: 23/05/2025
Algemene Verkoopvoorwaarden worden overeengekomen tussen:
Enerzijds de Onderneming Groupe COURIR, een vereenvoudigde naamloze vennootschap met een kapitaal van 65 675 047,95 €, met maatschappelijke zetel te 91 avenue Ledru-Rollin in 75011 PARIJS (Frankrijk) en uniek identificatienummer 843 726 704 R.C.S. PARIJS, Frankrijk, hierna genoemd "de Onderneming".
En anderzijds elke natuurlijke persoon die de website bezoekt of via de website www.courir.be een aankoop doet of bestelling plaatst bij een verkoper in een Courir-winkel (met uitzondering van Outlet) op de site www.courir.be, en die dit doet vanuit België (hierna genoemd "de Klant").
Deze voorwaarden hebben tot doel het definiëren van de modaliteiten en voorwaarden die van toepassing zijn op de verkoop op afstand, via de site www.courir.be (hierna: "de Site"), door de Onderneming Groupe COURIR aan de klant. Ze regelen alle stappen die nodig zijn voor uitvoering van de bestelling (de bestelling, de diensten en de betaling, levering en retournering van de bestelde goederen) en de opvolging van deze bestellingsovereenkomst tussen de contracterende partijen op de Site.
Het doel van de site www.courir.be is producten aan te bieden die uitsluitend in de detailhandel worden verkocht aan eindverbruikers die ze voor persoonlijke doeleinden gebruiken en niet doorverkopen. Het bedrijf Groupe COURIR behoudt zich daarom het recht voor om elke bestelling en elke aankoop te weigeren of te annuleren die niet overeenkomt met een verkoop aan een eindgebruiker en/of in geval van abnormale vraag, met name in geval van een bestelling van ongewone hoeveelheden en/of bedragen voor een consument.
Deze bestelling kan rechtstreeks door de Internetgebruiker worden gedaan op de site www.courir.be of door de verkoopmedewerker in de winkel via de webshop bestelinterface, voor de in de winkel aanwezige klant die zijn bestelling aan de kassa van de winkel betaalt. De klant kan zijn artikelen vervolgens op het adres van zijn keuze of in de winkel in ontvangst nemen, zoals in het traditionele proces op de site www.courir.be.
Elke bestelling op de Site betekent uitdrukkelijke en onvoorwaardelijke aanvaarding van deze Algemene Verkoopvoorwaarden.
De Klant verklaart bekwaam te zijn om dit Contract te sluiten en niet onder toezicht of curatele te staan. De Klant verklaart bovendien geen producten en artikelen van COURIR te zullen kopen met de bedoeling deze door te verkopen.
Deze Algemene Verkoopvoorwaarden vormen het geheel van wederzijdse verplichtingen van de Onderneming en de Klant, die ze uitdrukkelijk aanvaarden.
De Groupe COURIR behoudt zich het recht voor deze Algemene Verkoopvoorwaarden op elk willekeurig moment aan te passen of te wijzigen, met dien verstande dat de op de datum waarop de bestelling door de Klant wordt geplaatst van kracht zijnde Algemene Verkoopvoorwaarden op de site www.courir.be op de bestelling van toepassing zijn.
Voor alle voorwaarden met betrekking tot het loyaliteitsprogramma myCOURIR wordt de Klant verzocht de Algemene verkoopvoorwaarden van de myCOURIR-kaart te raadplegen via de link: https://www.courir.be/nl_BE/cgv-cartemycourir.html.
Voor de verkoop van producten in de winkel gelden de Algemene Verkoopvoorwaarden voor in de winkel, die te vinden zijn op de voorzijde van de kassabon.
Onderneming Groupe COURIR stelt zich ten doel aan particulieren voor persoonlijke doeleinden te gebruiken artikelen te koop aan te bieden, zoals sport- en vrijetijdsartikelen, kleding en alle persoonlijke kledingartikelen, en uitrusting, materiaal en accessoires voor sport en vrije tijd.
De artikelen die te koop worden aangeboden door de Groupe COURIR zijn de op de site www.courir.be weergegeven artikelen op de dag van raadpleging van de Site door de Klant. Alle productaanbiedingen en voorziene modaliteiten op de Site zijn geldig voor elke in België te leveren aankoop.
In overeenstemming met de bepalingen van het Belgisch Wetboek van Economisch Recht kan de Klant, alvorens een bestelling te plaatsen, op de Site op de desbetreffende productfiche kennisnemen van de belangrijkste kenmerken van het (de) aangeboden product(en) die hij wil bestellen.
Omdat producten voortdurend veranderen, attenderen we erop dat fabrikanten de technische samenstelling en kenmerken van productreferenties zonder voorafgaande kennisgeving kunnen wijzigen. Het aanbod van producten op de Site kan afwijken van het aanbod in de fysieke winkels van de Groupe Courir.
Klant kan een of meerdere producten kiezen uit de verschillende op de Site aangeboden categorieën. We wijzen erop dat de Onderneming het productaanbod op de Site op elk willekeurig moment kan wijzigen, onverminderd de bestellingen van de Klant.
Product- en prijsaanbiedingen zijn geldig zolang validatie van de bestelling mogelijk is. In geval van onbeschikbaarheid van een product na plaatsing van de bestelling, om welke reden dan ook - tijdelijk niet op voorraad zijn (bijvoorbeeld in geval van gelijktijdige bestellingen) of definitieve onbeschikbaarheid van het desbetreffende product - gaat COURIR over tot gedeeltelijke verzending van de resterende producten van de bestelling. De Klant zal per e-mail worden geïnformeerd over de onbeschikbaarheid en over het verzenden van de op het moment van verzenden resterende beschikbare producten. Aan de Klant wordt een bedrag in rekening gebracht ter waarde van de verschillende feitelijk verzonden producten, zonder dat dit van invloed is op de berekening van de leveringskosten.
De Klant wordt geïnformeerd dat de bestelling als geannuleerd wordt beschouwd als het gaat om op het ogenblik van verzending niet beschikbare producten. De Klant kan dus geen enkele aanspraak maken op de betreffende producten als deze opnieuw beschikbaar zijn op de Site.
Courir behoudt zich het recht voor om het aantal aankopen per klant en/of per bestelling voor bepaalde referenties te beperken. Deze beperking kan naar eigen goeddunken en zonder voorafgaande kennisgeving worden toegepast.
De prijzen op de Site worden standaard aangegeven in euro's, inclusief alle belastingen.
De prijzen op de Site zijn onafhankelijk van de prijzen in de fysieke winkels van het merk COURIR. De prijzen van de producten op de Site zijn exclusief verzendkosten, tenzij anders vermeld.
De Onderneming behoudt zich het recht voor om de prijs van haar producten op elk willekeurig moment te wijzigen. Ze verplicht zich er echter toe de op het moment van bevestiging van de bestelling door de klant geldende prijzen aan te houden, onder voorbehoud van de beschikbaarheid van de producten op die datum.
Uitsluitend de op de site www.courir.be aangekondigde actieaanbiedingen zijn gedurende de aangegeven periode geldig voor bestellingen die via de site www.courir.be worden geplaatst.
Meerdere actie-aanbiedingen kunnen van toepassing zijn op eenzelfde winkelwagen, maar op elk product kan slechts één actie worden toegepast. Andere actieaanbiedingen zijn alleen van toepassing op niet-afgeprijsde producten. Actieaanbiedingen kunnen nooit gecombineerd worden.
Als u een kortingscode heeft die geldig is op onze site www.courir.com.be, vermeld deze dan in uw winkelmandje in het veld dat wordt weergegeven als u klikt op de link met een kortingscode. Klik vervolgens op "Toepassen".
Het doel van de website www.courir.be is het aanbieden van producten voor de detailhandel, uitsluitend aan eindgebruikers die deze voor persoonlijke doeleinden gebruiken en niet doorverkopen. Courir behoudt zich daarom het recht voor om bestellingen te weigeren of te annuleren die niet overeenkomen met een verkoop aan een eindgebruiker en/of in geval van abnormale vraag, met name in geval van bestellingen van ongebruikelijke hoeveelheden en/of bedragen voor een eindgebruiker.
Elke bestelling die met behulp van bots of door wederverkopers wordt geplaatst, heeft de schrapping van het klantenaccount tot gevolg.
Elke bestelling die op de Website wordt geplaatst (ongeacht of de bestelling rechtstreeks door de internetgebruiker wordt geplaatst of via de webshop door tussenkomst van de verkoper in de winkel) impliceert de uitdrukkelijke en onvoorwaardelijke aanvaarding van deze Algemene verkoopvoorwaarden.
Voor alle bestellingen op de website www.courir.be of bij een verkoper in de winkel via de webshop moet een klantenaccount worden aangemaakt, moet een bestaande klantenaccount worden gebruikt of moet de gastmodus worden gebruikt.
Bij het plaatsen van hun eerste bestelling hebben internetgebruikers, of ze nu een myCOURIR-kaart hebben of niet, de mogelijkheid om een klantenaccount aan te maken of om verder te gaan als gast. Er zijn twee manieren om een klantenaccount aan te maken:
- door tijdens het bestelproces op de knop "Ik heb een account aangemaakt" te klikken op de identificatiepagina;
- of door te klikken op de knop "Ik maak verbinding met Facebook" op de identificatiepagina tijdens het bestelproces.
Als de bestelling is gevalideerd met een gastaccount, kan de klant het aanmaken van zijn klantenaccount voltooien:
In beide gevallen wordt de Klant doorgestuurd naar een registratieformulier. Zodra de account is aangemaakt, heeft de Klant toegang tot zijn klantgedeelte getiteld "Mijn Account" in de rechterbovenhoek van de Website.
Toegang tot dit Klantgedeelte is afhankelijk van de identificatie door de Klant van zijn of haar e-mailadres of Facebook-account, zoals aangegeven bij het aanmaken van de account en het gekozen geheime en persoonlijke wachtwoord.
Courir kan niet aansprakelijk worden gesteld voor handelingen die op de klantenrekening zijn verricht door een derde aan wie de klant zijn identificatiegegevens heeft doorgegeven of die toegang tot de rekening heeft gehad als gevolg van nalatigheid van de klant.
Alle informatie met betrekking tot de bestelling kan worden geraadpleegd in het gedeelte "Bestellingen" van de klantenaccount.
U hoeft geen account aan te maken om een bestelling te plaatsen als Gast. Door deze methode te kiezen, wordt de Klant doorgestuurd naar een informatieformulier dat nodig is om de levering van de bestelling af te ronden.
Als er echter een bestaande klantenaccount wordt geïdentificeerd met hetzelfde e-mailadres, is inloggen op dat account verplicht.
Klanten kunnen hun bestelling afronden als Gast, of het nu hun eerste bestelling is of niet. Een gastaccount geeft u echter geen recht op de voordelen van het loyaliteitsprogramma.
Zodra de bestelling is geplaatst, ontvangt de Klant een e-mail ter bevestiging van de bestelling. Klanten worden uitgenodigd om een klantenaccount aan te maken om hun bestelling te volgen.
Alle informatie met betrekking tot bestellingen die in de gastmodus zijn geplaatst, wordt uitsluitend per e-mail verzonden. Daarom is het belangrijk deze te bewaren.
Zonder een klantenaccount kan de Klant deze informatie alleen raadplegen in een Klantengedeelte op de Website, met details over de bestelling, het volgen van de bestelling en de mogelijkheid om indien nodig een retourformulier aan te maken.
Deze link voor het aanmaken van een retourformulier kan niet opnieuw worden gecommuniceerd door COURIR. Zodra de herroepingstermijn is verstreken, is de link niet langer geldig en is het onmogelijk om de goederen terug te sturen.
De Klant verplicht zich ervoor te zorgen dat de informatie die wordt verstrekt op het moment van de bestelling volledig, nauwkeurig en actueel is. Als dit niet het geval is, behoudt Courir zich het recht voor de bestelling te annuleren.
De bestelling kan op een ander adres dan het factuuradres worden afgeleverd.
Courir heeft validatie- en acceptatieschermen gemaakt zodat klanten hun bestellingen kunnen controleren en bekijken voordat ze definitief worden bevestigd.
De bestelling wordt pas definitief geregistreerd bij de definitieve validatie, die plaatsvindt wanneer de bestelling is betaald. Vanaf de laatste klik om de betaling te accepteren, wordt de bestelling als gevalideerd beschouwd.
Zodra de bestelling is geplaatst, stuurt Courir de klant een bevestigingse-mail met een overzicht van de bestelling en het ordernummer. Deze informatie wordt verzonden naar het e-mailadres dat is opgegeven bij het aanmaken van het klantenaccount.
Courir behoudt zich het recht voor om elke bestelling van een internetgebruiker met wie een geschil over de betaling van een eerdere bestelling bestaat, te weigeren of te annuleren zolang dit geschil niet is opgelost.
Hetzelfde geldt voor een klant die een onjuist adres opgeeft, of in geval van een ander probleem met de account van de klant.
Courir behoudt zich het recht voor een bestelling te weigeren of te annuleren als het bedrijf van mening is dat de klant zich bezighoudt met distributie of een economische activiteit uitoefent dankzij de aldus bestelde producten of om welke andere reden dan ook.
Elk verzoek om een bestelling te wijzigen kan leiden tot de volledige annulering ervan.
Webbestellingen die in de winkel worden betaald, zijn bestellingen die door de Klant in de winkel worden geplaatst met behulp van een verkoopmedewerker via de webinterface gekoppeld aan de webklantenaccount van de Klant.
De Klant erkent de AV te hebben gelezen en aanvaard wanneer hij de betaling voor de bestelling bevestigt.
De levenscyclus van deze webshopbestelling blijft identiek aan die van andere bestellingen die rechtstreeks online worden geplaatst.
E-reservaties in de winkel zijn gratis en zonder aankoopverplichting via www.courir.be (met uitzondering van soldenverkoop).
Met de e-reserveringsservice die Courir aanbiedt op www.courir.be, kan de Klant een product reserveren in de winkel van zijn keuze (uit de winkels die de service aanbieden), onder voorbehoud van de beschikbaarheid van het gekozen product in de winkel in kwestie.
De internetgebruiker moet de gewenste maat, de winkel van zijn keuze en zijn contactgegevens opgeven. In geen geval mag de internetgebruiker meer dan drie (3) producten per dag e-reserveren.
Zodra de aanvraag voor e-reservatie is gedaan, ontvangt de internetgebruiker een eerste e-mail om hem/haar te informeren dat zijn/haar bestelling in behandeling is genomen en binnen twee (2) uur ontvangt hij/zij een tweede e-mail en een sms met een positief of negatief antwoord op zijn/haar aanvraag.
Als de geselecteerde winkel geen bevestiging per e-mail stuurt, wordt de aanvraag als niet in behandeling genomen beschouwd.
Als de aanvraag wordt gevalideerd door de winkel na ontvangst van de validatie-e-mail en het sms-bericht, wordt de internetgebruiker uitgenodigd om binnen vierentwintig (24) uur naar de geselecteerde winkel te gaan om het op zijn/haar naam gereserveerde item op te halen of, indien van toepassing, om het direct in de winkel te kopen.
Als de internetgebruiker na deze periode van 24 uur niet naar de winkel is gegaan om het gereserveerde artikel op te halen of als hij zijn bestelling intussen heeft geannuleerd, wordt het vooraf gereserveerde artikel weer te koop aangeboden in de winkel.
De algemene voorwaarden van deze service zijn toegankelijk voor de Klant zodra hij gebruik maakt van de e-reserveringsdienst, beschikbaar op de productfiche. De prijs die wordt aangegeven op het moment van de e-reserveringsaanvraag op www.courir.be is de prijs die zal worden betaald voor het item dat in de winkel wordt gereserveerd door de internetgebruiker, onder voorbehoud van validatie van de aanvraag door de geselecteerde betaalmethode.
U kunt online betalen met een bankpas (VISA en MASTERCARD), Apple Pay, Google Pay en PayPal.
Betalingen op de Website zijn volledig veilig dankzij coderingssoftware. De bankgegevens (kaartnummer en vervaldatum) kunnen niet worden onderschept. Door deze gegevens in te voeren, machtigt de Klant COURIR om de transactie uit te voeren en geeft hij zijn bank toestemming om het bedrag af te schrijven, ook zonder ondertekende factuur. De machtiging geldt steeds voor het bedrag van het gekochte product zoals gefactureerd door COURIR.
COURIR controleert alle bestellingen. Dit kan extra controles omvatten op kaarten die buiten België zijn uitgegeven of het verzoek om aanvullende documenten van de Klant.
Bestelgegevens worden automatisch verwerkt om transacties te analyseren en fraude tegen te gaan. Indien gegevens niet worden verstrekt, kan de bestelling niet worden geanalyseerd. In geval van onbetaalde bestellingen door frauduleus gebruik van een kaart, worden de gegevens opgeslagen in een intern dossier voor betalingsincidenten.
De Klant betaalt ofwel met een bankkaart, een COURIR CCC-cadeaukaart of een cadeaukaart van een partner (Illicado, enz.). Deze optie is niet van toepassing op bestellingen vanuit Luxemburg en Portugal), via Google Pay of Apple Pay, of in contanten via het kassasysteem van de winkel. Vervolgens ontvangen ze een e-mail ter bevestiging van hun bestelling.
Klanten die lid zijn van het loyaliteitsprogramma myCOURIR plus kunnen punten verdienen op basis van hun aankopen. U vindt de voorwaarden op de myCOURIR-pagina onderaan de startpagina van de Website. Punten worden verzameld op basis van het totale bedrag van de bestelling na aftrek van eventuele kortingen en exclusief verzendkosten.
Voor bestellingen die via de in-store webinterface van de winkelverkoper worden geplaatst, moet de myCOURIR klantenkaart:
De myCOURIR klantenkaart koppelen aan de webklantenaccount
Punten voor aankopen die op dezelfde dag zijn gedaan als de aankoop met de kaart worden meegeteld, zelfs als de chronologie ervan niet helemaal klopt. Dit geldt alleen op voorwaarde dat de kaart op dezelfde dag is aangevraagd en de verkoop eraan is gekoppeld.
Klanten vinden hun aankoopgeschiedenis, huidige aanbiedingen en puntensaldo in hun klantenaccount.
Levering van op de Site geplaatste bestellingen is uitsluitend mogelijk in België. Zie de in artikel 9 "Terugbetaling" vermelde procedure in geval van in gebreke blijven bij levering.
De Klant kan kiezen tussen levering aan huis, bij een afhaalpunt of in de winkel, volgens de hieronder beschreven modaliteiten.
De Klant kan ervoor kiezen zijn pakket te laten leveren op het door hem gekozen adres, dat hij heeft aangegeven bij plaatsing van de bestelling.
De Onderneming kan niet aansprakelijk worden gehouden voor levering van een pakket op een onjuist adres als deze fout te wijten is aan door de klant bij plaatsing van de bestelling doorgegeven onjuiste informatie. Hetzelfde geldt als het niet mogelijk is het pakket aan de Klant te leveren. Het bedrag van de bestelling en eventuele bezorgkosten worden aan de Klant terugbetaald.
De Klant kan kiezen voor levering van zijn pakket bij een afhaalpunt, dat gekozen kan worden uit een bij plaatsing van de bestelling verstrekte lijst. Op het moment van verzending door de Onderneming aan het afhaalpunt en bij ontvangst van het pakket bij het afhaalpunt, wordt per e-mail een kennisgeving naar de Klant gestuurd. De Klant moet een geldig identiteitsbewijs hebben om het pakket bij het afhaalpunt op te kunnen halen. Hij heeft 14 kalenderdagen om zijn pakket op te halen. Na deze termijn wordt het pakket aan de Onderneming geretourneerd en krijgt de Klant het bedrag van de bestelling en eventuele standaard leveringskosten terugbetaald.
Levering in de winkel is gratis, zonder voorwaarden.
De klant kan er bij plaatsing van zijn bestelling voor kiezen om deze te laten bezorgen in de Courir-winkel van zijn keuze in België. Op het moment van verzending van het pakket door de Onderneming aan de winkel en bij ontvangst van het pakket in de winkel, wordt per e-mail een kennisgeving naar de Klant gestuurd met de datum van ontvangst van het pakket in de winkel.
De Klant moet de bevestigingsmail of sms over de ontvangst van het pakket in de winkel en een geldig identiteitsbewijs meenemen om het pakket in de winkel op te kunnen halen. Het pakket kan echter worden opgehaald door een naaste van de Klant op vertoon van de e-mail met de ontvangstbevestiging van het pakket in de winkel, zijn eigen identiteitskaart en een kopie van de identiteitskaart van de Klant die de bestelling heeft geplaatst. De Klant heeft zeven (7) kalenderdagen om het pakket op te halen. Na deze periode wordt het pakket aan de Onderneming geretourneerd en krijgt de Klant het bedrag van de bestelling terugbetaald.
De Klant wordt aan het begin van het bestelproces, en voordat deze wordt gevalideerd, geïnformeerd over de geschatte levertijd van de bestelling.
Levertijden worden berekend in werkdagen (onder voorbehoud van validatie van de bestelling door ons anti-fraudesysteem). De levertijd van de bestelling wordt berekend rekening houdend met de voorbereidings- en verzendtijd van de bestelling plus de levertijd van de vervoerder (So Colissimo / DPD / afhaalpunt Mondial Relay). Als de bestelling wordt geplaatst op de vooravond van een officiële feestdag of op een feestdag wordt de aangegeven levertijd met een dag verlengd. Tijdens periodes van magazijninventarisatie kan de aangekondigde levertijd met 1 tot 3 dagen worden verlengd.
De levertijd is afhankelijk van de wijze van de op het moment van plaatsing van de bestelling gekozen levering.
LEVERINGSTERMIJN* | |||
---|---|---|---|
Categorie | Bestellingen besteld van maandag tot vrijdag | Bestellingen besteld in het weekend en op de vooravond van een feestdag | |
Voor 11 uur | Na 11 uur | ||
Aan huis (So Colissimo - Bpost / DPD) | D+3 | D+4 | D+4 |
Afhaalpunt (Mondial Relay) | D+4 | D+5 | D+5 |
Afhalen in winkel | D+4 | D+5 | D+5 |
* Levering vindt alleen plaats op werkdagen.
Deze termijnen kunnen variëren, met name tijdens commerciële acties en piekperiodes, of vanwege andere onvoorziene omstandigheden waarop de Onderneming geen invloed heeft, zoals stakingen, rellen, klimatologische belemmeringen, enz.
LEVERINGS METHODE | Verzonden door Courir-winkel | Verzonden door Courir-magazijn |
---|---|---|
Click & Collect | Gratis | Gratis |
Afhaalpunt | 3,90 € | 4,9 € |
Levering aan huis | 5,90 € | 7,9 € |
LEVERINGS METHODE | Verzonden door Courir-winkel | Verzonden door Courir-magazijn |
---|---|---|
Click & Collect | Gratis | Gratis |
Afhaalpunt | Gratis | 1 € |
Levering aan huis | Gratis | 2 € |
De klant beschikt over een termijn van veertien (14) kalenderdagen vanaf de ontvangst van zijn bestelling om zijn voornemen kenbaar te maken om een besteld product te retourneren. Het herroepingsrecht is voorbehouden aan consumenten en is niet van toepassing op professionele klanten in het kader van hun hoofdactiviteit. Bijgevolg worden retourzendingen van producten die door professionals zijn gekocht niet aanvaard door Courir.
Indien de klant zijn bestelling in een winkel in het vasteland van Frankrijk wenst te retourneren en de herroepingstermijn verstrijkt op een zaterdag, zondag of feestdag, wordt deze verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
Klanten die lid zijn van het myCOURIR-getrouwheidsprogramma beschikken over een termijn van dertig (30) dagen vanaf de ontvangst van hun bestelling of de aankoop in de winkel.
De klant beschikt over twee retourmogelijkheden:
De klant moet vervolgens de aangegeven stappen volgen:
De klant moet het vooraf betaalde retourlabel afdrukken en op het pakket aanbrengen voordat hij het afgeeft bij een afgiftepunt. Elk artikel dat per post wordt geretourneerd, moet verplicht vergezeld zijn van het retourformulier. De kosten voor de retourzending worden automatisch in mindering gebracht op het terug te betalen bedrag, ten belope van €4,50. Dit systeem is verplicht. Indien de klant echter geen gebruik wenst te maken van dit systeem, is het altijd mogelijk de producten rechtstreeks in de winkel te retourneren.
De klant moet het bewijs van afgifte, gedateerd en afgestempeld door het postkantoor, bewaren.
Zodra het retourverzoek door de klant is gevalideerd, ontvangt hij een bevestiging van ontvangst van zijn retouraanvraag. Voor een retour per post moet het pakket worden verzonden naar het adres dat is vermeld tijdens het aanmaken van het retourlabel.
Elk artikel moet binnen een termijn van veertien (14) dagen na de kennisgeving van herroeping door de klant aan de Courir-groep worden geretourneerd, samen met het retourformulier. De klant dient een bewijs van verzending te bewaren, gedateerd en afgestempeld door het postkantoor.
Alleen producten die volledig, in perfecte staat en in hun oorspronkelijke, onbeschadigde verpakking worden geretourneerd, komen in aanmerking voor terugbetaling. De producten en hun verpakking moeten in een doos worden verpakt voor de retourzending. Retourzendingen die niet aan deze voorwaarden voldoen, worden niet geaccepteerd. Schoenendozen die met tape zijn dichtgeplakt, worden teruggestuurd naar de klant.
Voor textielproducten geldt: als het plastic zakje niet geopend kan worden zonder beschadiging, wordt de retour geaccepteerd op voorwaarde dat het etiket nog aan het product bevestigd is en het product in perfecte staat verkeert.
Producten kunnen niet worden geretourneerd indien ze zijn gewijzigd of bewerkt op welke manier dan ook. Onder “wijziging” wordt onder andere verstaan, zonder daartoe beperkt te zijn: het wassen in een wasmachine, het schoonmaken met externe producten, of herstellingen door een derde partij.
Overeenkomstig artikel VI.53.3° van het Wetboek van economisch recht, kan het herroepingsrecht niet worden uitgeoefend voor goederen die volgens de specificaties van de klant zijn vervaardigd of duidelijk gepersonaliseerd zijn.
Bovendien kunnen, om hygiënische redenen en omdat ze niet opnieuw kunnen worden verkocht, de volgende producten niet worden geretourneerd zodra hun verpakking is geopend: schoenzolen, sokken, onderhoudsproducten of andere hygiëneproducten.
In het kader van de vooraf betaalde retourservice worden geretourneerde producten bij ontvangst onderworpen aan een kwaliteitscontrole. Als een geretourneerd artikel niet voldoet aan de retourvoorwaarden, zal er geen terugbetaling plaatsvinden.
In dat geval wordt de klant per e-mail op de hoogte gebracht en krijgt hij de mogelijkheid om het geweigerde artikel, op eigen kosten, terug te laten sturen binnen een termijn van 30 dagen vanaf de kennisgeving van de weigering. Indien binnen deze termijn geen verzoek tot terugzending wordt gedaan, wordt het product als opgegeven beschouwd en kan er geen enkele verdere aanspraak op worden gemaakt.
Indien de klant een vooraf betaalde retourlabel heeft gebruikt, kunnen de kosten hiervan niet in rekening worden gebracht of ingehouden, aangezien er geen terugbetaling plaatsvindt.
De Klant kan de bestelling op eigen kosten per post retourneren of deze gratis fysiek terugbrengen naar een winkel.
De kosten voor het retourneren per post zijn voor rekening van de Klant en worden niet terugbetaald. Wanneer de Klant gebruikmaakt van een vooraf betaalde retourlabel die door Courir ter beschikking is gesteld, blijven deze kosten voor zijn rekening en worden ze rechtstreeks in mindering gebracht op het terug te betalen bedrag (ten belope van €4,50).
Onder voorbehoud van goedkeuring van de retourzending door de logistieke dienst (ongebruikte producten, in de originele verpakking en vergezeld van het retourformulier), zal de terugbetaling plaatsvinden binnen een termijn van vijftien (15) werkdagen na ontvangst van het product, via hetzelfde betaalmiddel als bij de aankoop werd gebruikt.
Een terugbetaling wordt automatisch uitgevoerd bij een retourzending. Het verzenden van een nieuw artikel ter vervanging is niet mogelijk.
De kosten voor het retourneren per post zijn voor rekening van de Klant en worden niet terugbetaald. Wanneer de Klant gebruikmaakt van een vooraf betaalde retourlabel die door Courir ter beschikking is gesteld, blijven deze kosten voor zijn rekening en worden ze rechtstreeks in mindering gebracht op het terug te betalen bedrag (ten belope van €4,50).
In het geval van een online bestelling geplaatst via de verkoper in de winkel via de webwinkelinterface en geretourneerd per post naar het magazijn, wordt de terugbetaling standaard uitgevoerd via de bij de bestelling gebruikte betaalmethode. Indien terugbetaling via de oorspronkelijke betaalmethode niet mogelijk blijkt, zal de Klantenservice de terugbetaling uitvoeren via een bankoverschrijving, na het verzamelen van de benodigde informatie van de Klant.
De Klant kan een volledige of gedeeltelijke bestelling die op de Website is geplaatst en in een COURIR-winkel in België is geleverd, retourneren, vergezeld van het bestelnummer. Indien de retourzending wordt goedgekeurd door de winkel (producten ongebruikt en in hun originele verpakking – zie artikel 8), wordt de terugbetaling uitgevoerd volgens de volgende modaliteiten:
De Klant kan het product binnen veertien (14) dagen na de aankoopdatum retourneren in een winkel in België, vergezeld van het product en het kassabonnetje. De retourzending is afhankelijk van de nieuwstaat van het product en de originele verpakking (zie artikel 8). De terugbetaling wordt uitgevoerd volgens de oorspronkelijke betaalmethode: contant of via terugstorting op de gebruikte bankkaart. In geval van betaling met een Courir-cadeaubon of een partnercadeaubon (Illicado, enz.), is geen terugbetaling in contanten of op een bankkaart mogelijk; een tegoed in de vorm van een Courir-cadeaubon wordt dan uitgegeven. Wisselbonnen die de oorspronkelijke betaalmethode niet specificeren, worden automatisch terugbetaald in de vorm van een Courir-cadeaubon, ongeacht de gebruikte betaalmethode bij de oorspronkelijke aankoop.
De terugbetaling omvat de prijs van de geretourneerde artikelen. Als de Klant gebruikmaakt van een vooraf betaalde retourlabel die door Courir is verstrekt, worden de retourkosten in mindering gebracht op het terug te betalen bedrag (ten belope van €4,50).
In geval van herroeping van de volledige bestelling worden de standaard verzendkosten volledig terugbetaald. Indien de Klant heeft gekozen voor een expreslevering of een duurdere levering dan de standaardlevering, wordt alleen het bedrag van de standaardlevering terugbetaald.
In geval van gedeeltelijke retourzending van een bestelling zal de Vennootschap de Klant een percentage van de standaard verzendkosten terugbetalen, berekend in verhouding tot het bedrag van het betreffende product ten opzichte van het totale bestelbedrag. De retourkosten blijven ten laste van de Klant en worden niet terugbetaald.
De eigendom van de artikelen gaat over op de Klant op de datum van volledige betaling van de prijs door de Klant, ongeacht de datum van levering van de genoemde artikelen.
Het risico van verlies of beschadiging van de artikelen gaat over zodra de Klant, of een door de Klant aangewezen derde partij anders dan de vervoerder, de artikelen fysiek in bezit neemt.
De eigendom van de artikelen gaat over op de Klant op de datum van volledige betaling van de prijs door de Klant, ongeacht de datum van levering van de genoemde artikelen.
Het risico van verlies of beschadiging van de artikelen gaat over zodra de Klant, of een door de Klant aangewezen derde partij anders dan de vervoerder, de artikelen fysiek in bezit neemt.
De Klant erkent dat hij alle rechten op garantie verliest en geen aanspraak kan maken op een van de hieronder genoemde garanties zodra een wijziging aan het gekochte product is aangebracht. Wijzigingen omvatten, maar zijn niet beperkt tot, wassen in een wasmachine, reinigen met producten van derden, door derden uitgevoerde reparaties, enz.
De Klant moet de zichtbare staat van het pakket en de producten controleren wanneer hij zijn bestelling thuis ontvangt of bij een afhaalpunt of in de winkel ophaalt.
De Klant moet elke vastgestelde onregelmatigheid met de hand aangeven op de leveringsbon of op het document dat het in bezit nemen van de bestelling bewijst. Deze controle wordt geacht te zijn uitgevoerd zodra de leveringsbon is ondertekend. In geval van ontvangst van een artikel dat niet overeenkomt met de beschrijving op de site www.courir.be, wordt de klant gevraagd contact op te nemen met de klantenservice om zijn klacht in behandeling te laten nemen (artikel 12).
Artikel 1649ter van het Wetboek van economisch recht :
Artikel 1649quater van het Wetboek van economisch recht:
De verkoper is jegens de Klant aansprakelijk voor elk conformiteitsgebrek dat bestaat bij levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar na levering. [...]
Artikel 1641 van het Burgerlijk Wetboek: De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor alle verborgen gebreken aan de verkochte zaak [...].
Artikel 1648 van het Burgerlijk Wetboek: Elke rechtsvordering die voortvloeit uit koopvernietigende gebreken moet door de Klant worden ingesteld binnen een korte termijn [...].
Om te profiteren van de wettelijke conformiteitsgarantie of de garantie tegen verborgen gebreken, moet de Klant contact opnemen met de klantenservice via het contactformulier: https://www.courir.be/nl_BE/contact-us.html.
In het kader van uitvoering van deze garanties, kunnen de modaliteiten en voorwaarden van overname van het product variëren afhankelijk van de overeenkomsten gesloten tussen de Onderneming en de Leveranciers of Fabrikanten van het product.
Voor alle klachten met betrekking tot ontvangst van goederen met gebreken moet de klant binnen vijftien (15) dagen volgend op ontvangst van de bij het afhaalpunt of in de winkel opgehaalde bestelling contact opnemen met klantenservice.
Contact opnemen met klantenservice:
Na afloop van deze periode worden klachten niet langer door de Onderneming in aanmerking genomen.
Lees ons handvest voor bescherming van de persoonsgegevens van de klant door hier te klikken.
In overeenstemming met de Europese regelgeving inzake bescherming van persoonsgegevens heeft u recht op toegang, rectificatie, bezwaar en verwijdering van op u betrekking hebbende persoonsgegevens.
Oefen uw rechten uit via de online service in de FAQ of in Mijn account - Persoonlijke Gegevens.
De hele Site en alle onderdelen ervan vallen onder de wetgeving op de intellectuele eigendom [...]
Klanten hebben uitsluitend het recht de Site te raadplegen. Reproductie is alleen toegestaan voor persoonlijk en privégebruik.
Voor elke naar de Site geplaatste link is voorafgaande schriftelijke goedkeuring van de Onderneming nodig. [...]
Uitgever: Groupe COURIR - 91 avenue Ledru Rollin 75011 PARIJS, Frankrijk
In overeenstemming met de bepalingen van artikel 1148 van het Burgerlijk Wetboek, kan de Onderneming niet aansprakelijk worden gesteld en kan van haar geen schadevergoeding worden geëist uit hoofde van leveringsvertragingen met schadelijke gevolgen die te wijten zijn aan overmacht, stakingen, vervoersproblemen, douaneproblemen of enige andere gebeurtenis buiten haar wil om.
Deze algemene verkoopsvoorwaarden zijn onderworpen aan het Belgische recht.
In geval van een geschil zal in eerste instantie worden geprobeerd een minnelijke schikking te treffen. Bij gebreke van een minnelijke schikking zijn alleen de Belgische rechtbanken bevoegd.
Als een of meer bepalingen van deze algemene verkoopsvoorwaarden als ongeldig worden beschouwd of krachtens een wet, een voorschrift of een definitieve beslissing van een bevoegde rechtbank als zodanig worden verklaard, blijven de overige bepalingen volledig van kracht.
Het feit dat de Onderneming zich op een bepaald moment niet beroept op een van de bepalingen van deze algemene voorwaarden, kan niet worden geïnterpreteerd als een afstand van het recht om zich later op deze bepalingen te beroepen.
Deze Voorwaarden zijn van toepassing op de volledige duur van online plaatsing van de diensten die worden aangeboden door de onderneming Groupe COURIR.
De geautomatiseerde registers, die in de computersystemen van de Onderneming en haar partners worden bewaard onder passende veiligheidsvoorwaarden, worden beschouwd als bewijs van de communicatie, bestellingen en betalingen van de partijen. Bestelbonnen en facturen worden gearchiveerd op een betrouwbare en duurzame drager, in overeenstemming met de bepalingen van artikel 1334 van het Burgerlijk Wetboek.
De partijen komen overeen dat deze Algemene Verkoopvoorwaarden onderworpen zijn aan de Belgische wetgeving. In geval van een geschil verbinden de partijen zich ertoe een minnelijke oplossing te zoeken alvorens gerechtelijke stappen te ondernemen. Uitsluitend bevoegde rechtbanken zijn de Belgische rechtbanken naar keuze van de eiser.
Het gebruik van computerbots om een aankoop te doen op de website courir.be is strikt verboden.
Een computerbot is een script, programma of software die meerdere geautomatiseerde, repetitieve en vooraf gedefinieerde taken uitvoert met als doel sneller te kopen dan menselijke gebruikers.
Bij een bestelling die met behulp van bots is geplaatst, behoudt Courir zich het recht voor om de bestelling te annuleren. In geval van retourzending van een bestelling die met behulp van bots is uitgevoerd, behoudt Courir zich het recht voor om de retourzending te weigeren.
Op dezelfde manier wordt elke poging tot elektronische manipulatie van de volgende elementen als frauduleus beschouwd:
Deze lijst is niet limitatief.
Laatst gewijzigd op: 15/02/2023
Deze Algemene Gebruiksvoorwaarden van de COURIR-cadeaukaarten worden overeengekomen tussen:
Enerzijds de Onderneming Groupe COURIR, een vereenvoudigde naamloze vennootschap met een kapitaal van 65.665.681,63 euro, met maatschappelijke zetel te 91 avenue Ledru-Rollin in PARIJS (75011), Frankrijk, en uniek identificatienummer 843 726 704 R.C.S. PARIJS, Frankrijk, hierna genoemd "de Onderneming".
En anderzijds, elke natuurlijke persoon die de website www.courir.be bezoekt of een aankoop doet via deze website, of een bestelling plaatst bij een verkoper in een Courir-winkel (exclusief Outlet) via dezelfde website www.courir.be, vanuit België (hierna "de Internetgebruiker" of "de Klant" genoemd).
De Onderneming Groupe COURIR biedt COURIR CCC-cadeaukaarten aan met een vastgesteld bedrag dat kan worden gekozen uit de aangeboden bedragen, of met een bedrag naar vrije keuze en zonder cijfers achter de komma, tussen € 5 en € 500.
De kaart is vanaf de activeringsdatum 1 jaar geldig.
De koper kan een COURIR CCC-cadeaukaart afzonderlijk kopen of samen met andere producten in het winkelmandje.
De COURIR CCC-cadeaukaart wordt in één enkele keer geladen met het door de koper van de Kaart bepaalde bedrag in euro's.
Het is mogelijk meerdere COURIR CCC-cadeaukaarten voor verschillende begunstigden aan hetzelfde winkelmandje toe te voegen.
Alle producten zijn betaalbaar met een COURIR CCC-cadeaukaart, behalve andere cadeaukaarten.
Om in aanmerking te komen voor gratis levering wordt rekening gehouden met de waarde van de e-card (of andere producten).
De koper van de COURIR CCC-cadeaukaart verzamelt geen loyaliteitspunten; de begunstigde verzamelt ze wanneer de kaart wordt gebruikt.
Op de aankoop van een e-card is geen korting van toepassing.
courir.com: Frankrijk, Portugal, Luxemburg
courir.nl: Nederland
courir.be: België
courir.es: Spanje
Het geselecteerde land van gebruik en het land van het factuuradres van de begunstigde moeten identiek zijn. Is dit niet het geval, dan verschijnt er een foutmelding op de betalingspagina van de begunstigde.
Bij een fout van de koper kan het land van gebruik niet worden gewijzigd. Het is nodig een verzoek bij de klantenservice in te dienen om de COURIR CCC-cadeaukaart te deactiveren en een nieuwe kaart aan te maken met het resterende bedrag en het juiste land van gebruik. De Klant moet de kaart deactiveren en een nieuwe COURIR CCC-cadeaukaart aanmaken voor het juiste land van facturering.
De e-kaart of fysieke COURIR CCC-cadeaukaart is dus te gebruiken:
courir.com: Frankrijk, Luxemburg, Portugal
courir.es: Spanje
courir.be: België
courir.nl: Nederland
De klant verklaart bij bevestiging van de betaling van de bestelling op de Site of in de winkel dat hij de Algemene Gebruiksvoorwaarden heeft gelezen en geaccepteerd.
Elke aankoop van een COURIR CCC-cadeaukaart op de Site of in de winkel betekent uitdrukkelijke en onvoorwaardelijke aanvaarding van deze gebruiksvoorwaarden.
De COURIR CCC-cadeaukaart is niet nominatief.
De fysieke kaart of de COURIR CCC e-cadeaukaart moet op een veilige plaats worden bewaard. Het is niet toegestaan duplicaten aan de koper of de begunstigde te versturen. Op verzoek kan de klantendienst echter wel de gegevens van de COURIR CCC-cadeaukaart aan de koper van de cadeaukaart doorgeven.
Belangrijke opmerking over het land van gebruik
Het land van gebruik wordt bij aankoop van de cadeaukaart gekozen op basis van het factuuradres van de begunstigde.
De e-kaart of fysieke COURIR CCC-cadeaukaart is dus te gebruiken:
courir.com: Frankrijk, Luxemburg, Portugal
courir.nl: Nederland
courir.es: Spanje
courir.be: België
De e-mail met de naar keuze aan de koper of de begunstigde verstuurde COURIR CCC-cadeaukaart geeft toegang tot de activeringspagina. De ontvanger moet op "Ontvang uw cadeaukaart" klikken.
Na activering kan de begunstigde zijn kaart afdrukken.
Online: selecteer op de betaalpagina van courir.com de betalingswijze COURIR-cadeaukaart. Voer de cijfers van uw e-cadeaubon in het daarvoor bestemde veld in en vervolgens de pincode.
In een van onze winkels: print de kaart uit en betaal direct aan de kassa.
De Klant die de begunstigde van de kaart is, kan het beschikbare tegoed raadplegen op de daarvoor bestemde pagina onderaan de website. De klant moet zijn COURIR CCC-kaartnummer (e-kaart of fysieke kaart) en zijn pincode invullen.
Het saldo kan ook worden opgevraagd aan de kassa in de winkel.
De cadeaukaart kan niet worden geretourneerd of gerestitueerd.
In het geval van een gedeeltelijke verzending waarbij het magazijn de producten annuleert, wordt de cadeaukaart alsnog verzonden en in rekening gebracht.
Terugbetalingen in geval van retouren aan het magazijn, annulering of geschillen worden gedaan via de voor betaling van de betreffende artikelen gebruikte cadeaukaart als deze nog geldig is. Bij een verlopen kaart zal het nieuwe tegoed de kaart met 12 maanden doen verlengen. Anders wordt er een nieuwe kaart afgegeven.
Bij een retournering in de winkel kan de terugbetaling plaatsvinden via om het even welk betaalmiddel, inclusief via het genereren van een nieuwe cadeaukaart. De cadeaukaart wordt niet meer gecrediteerd.
In geval van verlies kan de klantenservice op verzoek de gegevens van de kaart aan de Koper of de Begunstigde verstrekken, op voorwaarde dat deze zich identificeert.
Voor verloren of gestolen kaarten kan een verzoek tot blokkering/deactivering worden ingediend, op voorwaarde dat de kaart nog geldig is. Eventueel tegoed wordt overgezet op een nieuwe cadeaukaart.
Bedragen die reeds vóór de blokkering zijn gebruikt, worden niet terugbetaald.
De door de computersystemen van de winkels en de e-commerce site geregistreerde transacties gelden als bewijs van de feitelijk met de COURIR CCC-cadeaukaart uitgevoerde transacties.
In geval van betwisting van het saldo van de COURIR CCC-cadeaukaart na gebruik richt u binnen zes maanden na de betwiste transactie, onder bijvoeging van de bewijsstukken van uw aankoop, een online verzoek aan de klantendienst of stuurt u een aangetekende brief met verzoek om ontvangstbewijs aan de Ondernemingsgroep COURIR op het volgende adres:
Courir Klantenservice - 6 place Robert Schuman - 38000 Grenoble, Frankrijk.
Het is belangrijk dat de Begunstigde de COURIR CCC-cadeaukaart (fysiek of gedematerialiseerd) tijdens de herroepingsperiode bewaart. Een verlopen kaart wordt bij het weer opladen automatisch met 12 maanden verlengd.
Indien de geldigheidsduur van de COURIR CCC-cadeaukaart op het moment van terugbetaling is verstreken, zal terugbetaling plaatsvinden door middel van afgifte van een nieuwe kaart.
De Onderneming Groupe COURIR France behoudt zich het recht voor elke bestelling van een cadeaukaart of elke bestelling betaald met een cadeaukaart te weigeren, te annuleren of op te schorten voor verificatie in geval van vermoeden van fraude, wanneer de kaart per vergissing is uitgegeven met een onjuiste waarde of bij enige andere inbreuk op deze Algemene Gebruiksvoorwaarden.
Het gebruik van computerbots om aankopen te doen op de website courir.be is strikt verboden.
Een computerbot is een script, programma of software die meerdere, geautomatiseerde, repetitieve en vooraf gedefinieerde taken uitvoert met als doel sneller aankopen te doen dan menselijke gebruikers.
Courir behoudt zich het recht voor om een bestelling die met behulp van bots is geplaatst, te annuleren. Courir behoudt zich het recht voor om de terugzending van een met behulp van bots geplaatste bestelling te weigeren.
Ook elke poging tot elektronische manipulatie van de volgende elementen:
Wordt als frauduleus beschouwd. Deze lijst is niet uitputtend.
Met de betaling aanvaardt de Klant het 'Handvest gegevensbescherming' en bevestigt deze er kennis van te hebben genomen.
Uw persoonsgegevens worden door de Groupe COURIR uitsluitend verzameld in het kader van de levering van de dienst waarop u zich geabonneerd heeft.
Overeenkomstig de Franse wet op de gegevensbescherming en de Europese regelgeving inzake de bescherming van persoonsgegevens (GDPR) heeft u recht op toegang, herroeping en bezwaar, evenals het recht op verwijdering van uw persoonlijke gegevens. Oefen uw rechten uit door toegang te krijgen tot de online service in de FAQ of Mijn account - Persoonlijke Gegevens.
Deze Algemene Gebruiksvoorwaarden zijn opgesteld in de Franse taal en vallen onder de Franse wetgeving.
Uw product is succesvol aan de favorieten toegevoegd.
Uw product is succesvol uit de favorieten verwijderd.